Bier Grand Cru
High tech
Eerste NFT Bieretiket van Nederland van Goudse ‘De Nieuwe Brouwerij’
Als eerste Nederlandse bierbrouwerij lanceert De Nieuwe Brouwerij in Gouda collectible NFT-bieretiketten. NFTs zijn ‘Non-fungible tokens’ die gekoppeld zijn aan de blockchain. Hiermee creëer je een uniek digitaal eigendomscertificaat. In dit geval is de NFT gekoppeld aan het bieretiket van Nieuw Blond, het allereerste bier van De Nieuwe Brouwerij. Hierdoor kun je als verzamelaar een bieretiket kopen zonder dat je daarvoor een envelop + retourenvelop hoeft op te sturen.

Je bent daarnaast niet meer overgeleverd aan de gratie van de brouwer. En er is een kans dat ze in waarde stijgen. Dit laatste is interessant omdat je dankzij blockchain-technologie gegarandeerd een uniek object koopt. Die je dus ook nog eens kunt verhandelen. Handig voor als je naast verzamelen ook aanwezig bent op bijvoorbeeld (online) ruilbeurzen.

De eerste digitale druk van het Nieuw Blond bieretiket komt uit met een oplage van 1.000 stuks. Deze koop je momenteel voor 0.001 ETH. ETH staat voor Etherium, een cryptovaluta. Het bedrag komt ongeveer overeen met € 3,50 (de koers wijzigt constant). Niet heel veel duurder dan twee keer een envelop + postzegel. Dit is exclusief transactiekosten van het Ethereum-platform. Deze variëren en kunnen hoog uitvallen. Uiteraard kun je ook nog steeds een origineel geprint bieretiket aanvragen. Zo is er voor ieder wat wils.