INNOVATIE IN DE HOPTEELT

Belgische hop heeft het niet altijd makkelijk gehad, maar heeft wel steeds een sterke reputatie gehad. Dat komt niet zo maar uit de lucht gevallen en moet je ook onderhouden. Permanente aandacht voor kwaliteit en zin voor innovatie zijn een absolute must om de concurrentie een stapje voor te blijven en vooral ook om de brouwers van enkel het allerbeste te voorzien. Dat die focus bij de Belgische hoptelers wel goed zit, bewijst het feit dat er maar liefst twee hopprojecten meedingen voor de Innovatiecampagne 2018 van het Innovatiesteunpunt voor landbouw en platteland.

Met de Innovatiecampagne richt het Innovatiesteunpunt zich tot land- en tuinbouwers die met hun bedrijf een verfrissende, vernieuwende richting uitgaan. Uit 122 inzendingen werden er 10 verkozen tot dé landbouwinnovaties van het jaar. Zij krijgen nu de kans om een (financieel) duwtje in de rug te krijgen om hun idee verder vorm te geven en te concretiseren. Twee inzendingen slaan op de hopteelt en lijken ons alvast onze stem waard. We zijn uiteraard niet objectief maar wie wel … als het om hop gaat zijn we verkocht!

Dat hop super vers moet zijn weten Wout en Benedikte als geen ander. Ze gaan oogsten en verwerken dan ook met zo weinig mogelijk tussenstappen uitvoeren. In hun nieuwe ’24 hour hop’ proces, plukken, drogen, pelletiseren en verpakken ze hun hop in maximaal een etmaal. Zo kunnen zij als klein bedrijfje zich onderscheiden van hun grote, buitenlandse concurrenten. De oogst van 2018 is de allereerste ’24 hour hop’ ooit en de kwaliteit mag er zijn. Volgend jaar willen ze dit proces ook bij hun collega’s gaan tonen.

© Innovatiesteunpunt

De fruit- en groentebieren van Hof ten Dormaal zijn bij bierliefhebbers al geen onbekende meer. Een echte hoevebrouwerij waar zoveel mogelijk van de eigen velden komt en de bijproducten van het brouwen terugkeren naar de boerderij. De hopteelt gebeurt bij hen in het veld en is dus seizoen gebonden, maar Dries wil nu hop gaan telen in serres met ledverlichting. Zo hoopt hij vaker te kunnen oogsten, en ook op momenten dat het buiten niet zou kunnen. Verse hop op minder evidente momenten, nieuwe variëteiten, … Het resultaat moet een meerwaarde opleveren voor de eigen bieren en verdere vernieuwing en experimenteren toelaten. Hoe ze ‘de autoriteiten’ dan nog gaan kunnen uitleggen dat het niet om een heuse wietplantage gaat is ons niet duidelijk vooral nu dat cannabisbier blijkbaar ‘de’ volgende trend wordt.

© Innovatiesteunpunt

Twee best mooie initiatieven en momenteel is het innovatiesteunpunt op zoek naar de lievelingen van het publiek. Stemmen doe je hier en voor wie tussen deze twee niet wil moeten kiezen … je kunt voor beide stemmen en dit tot 31 december!

Coverfoto © Visit Flanders

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2024
Schrijf uw bieren in!