Yannick de Cocqueau
Dit verandert er allemaal op 1 september
DUVEL_Lineup_ClassicBacklabels
Het is een klassieker, met de start van het nieuwe schooljaar verandert er altijd het een en het ander in ons dagelijks leven en dat niet enkel voor studenten. bepaalde regels en tarieven worden 'geactualiseerd' of wijzigen steevast op 1 september. Voor 2020 wordt het wel een beetje speciaal daar we eigenlijk niet op het einde van de zomer hebben moeten wachten om dingen te zien veranderen. De laatste maanden veranderden de (corona) regeltjes zelf een stuk regelmatiger dan ons lief was ... maar over dat '*'virus willen we het nu even niet hebben. 1 september 2020 wordt namelijk in een heel ander opzicht ook erg speciaal met een 'ingrijpende' verandering. Een icoon krijgt een nieuw jasje. Het is niemand minder dan 'den Duvel' die voor een nieuwe look gaat!

Vanaf september zullen alle Duvel-lovers wereldwijd moeten wennen aan het feit dat de herkenbare fles van hun favoriet drankje met een vernieuwd en opgefrist etiket door het leven zal gaan (in België werden ze reeds in omloop gebracht). Een opgefriste ‘facade’, maar ook de rugetiketten worden aangepast en daar is de aanpassing een stuk opvallender. Zes verschillende varianten, waarop telkens ook een weetje over de rijke geschiedenis van het Belgische speciaalbier prijkt. Van “Miljaar, ’n echten Duvel!” over het perfecte schenkritueel en de ‘tornado’ die de kenmerkende schuimkraag van het bier creëert. Aan de smaak van het bier verandert uiteraard niets.

Niet enkel het flesje en de verpakking van de originele, klassieke Duvel krijgt een restyling, maar ook de andere varianten, Tripel Hop Citra en Duvel Tripel Hop Cashmere, krijgen een verfrissende make-over. Een mijlpaal in de geschiedenis van het paradepaardje van de Belgische familiale brouwerij. Vanaf september zullen de nieuwe flesjes worden gelanceerd in de meer dan 60 landen waar Duvel vandaag aanwezig is.

D-day

De hoofdrol in de nieuwe ontwerpen is weggelegd voor de iconische ‘D’ uit het Duvel logo en kreeg een eigentijdse, unieke en artistieke omkadering. De Duvel D wordt gebruikt als ‘canvas’ om de rijke geschiedenis van het speciaalbier in de kijker te zetten. Inspiratie werd er gevonden bij het iconische glas, het schenkritueel van de perfecte Duvel, het ontstaan van de naam, het unieke rijpingsproces, enzovoort. Zes verschillende ‘weetjes’ die de rugetiketten komen verrijken met telkens een bijpassende illustratie. De afbeelding van een surfer op een tornado verwijst zo naar de parelende koolzuurbellen die opstijgen uit de gegraveerde D onderin het glas. De zandloper –‘Slow Brewed’– staat voor de 2 maanden die het Duvelbier nodig heeft om te rijpen…

De zes weetjes over je Duvel die aan bod komen:

  1. Tornado in je glas
    De gegraveerde D in je Duvel-glas stuwt ’n tornado fijne koolzuurbellen omhoog. Een duivels spektakel, dat een hemelse schuimkraag oplevert.
  2. Hemels geduld
    Intense momenten zijn het wachten waard. Elke Duvel rijpt maar liefst 2 maanden in de gistings- en hergistingskelders. Een uniek rijpingsproces.
  3. De Duvel zit in de details
    “Miljaar, ’n echten Duvel!” riep de lokale schoenmaker in 1923, toen hij Moortgat’s nieuweling voor het eerst proefde. De geboorte van een tijdloze klassieker.
  4. Iconisch glas
    Eind jaren 60 lanceert Duvel het allereerste tulpvormige bierglas. Dit iconisch glas laat alle aroma’s perfect vrijkomen voor een unieke smaakbeleving.
  5. Het perfecte schenkritueel
    Duvel brouwen is ’n duvelse kunst. Juist schenken ook. Hou ’n droog glas in een hoek van 45° & breng dan rustig rechtop terwijl je schenkt. Perfect!
  6. Verfrissend van nature
    Een beter klimaat: daar toosten we op. Bij Duvel Mortgat gaan ze zoveel mogelijk voor duurzaam bier. Naast heel doordachte aanpassingen in productie, distributie, … om zo duurzaam en milieuvriendelijk te werken wordt ‘het onvermijdelijke’ ook gecompenseerd. Elke jaar planten ze zo met WeForest & Bos+ 150.000 bomen. Minder CO2, da’s meer en vooral beter genieten op een terras. Cheers!

De vernieuwde stijl wordt ook doorgetrokken over het hele assortiment. Duvel Tripel Hop Citra wordt geïllustreerd met een driekoppige draak, een verwijzing naar de drie hopsoorten die gebruikt worden tijdens het brouwen. Wie het etiket van de Duvel Tripel Hop Cashmere bekijkt, waant zich in de tuin van Eden vol exotische en verboden vruchten. ‘Cashmere’ is het gevolg van het kruisen van een vrouwelijke ‘Cascade’ hopplant met een mannelijke ‘Northern Brewer’ hopplant. Het typische Duvel smaakpalet wordt verrijkt met tropische toetsen van citrus, perzik, meloen en kokosnoot. De enige Duvel die naar ons weten geen ‘make over’ zou krijgen, is de ‘Groene Duvel’.

Duvel Collection

Duvel Moortgat heeft onder leiding van CEO Michel Moortgat als familiebedrijf altijd al een bijzonder band met de hedendaagse kunstwereld gehad. Door de geschiedenis heen werkte de brouwerij op regelmatige basis samen met musea voor hedendaagse kunst zoals SMAK, WIELS en internationale evenementen zoals de biënnales van Venetië en Lyon. Er doken al regelmatiger kunstige iconen op die het verhaal van de Duvel onder de kijker zetten en design was duidelijk iets dat binnen de brouwerij aan aandacht won.

Sinds 2010 neemt telkens een (inter)nationaal artiest het Duvelglas onder handen voor de ‘Duvel Collection’: een gelimiteerde oplage kunstige glazen. Vaak jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland. Een kunstige ‘touch’ die nu ook wordt doorgetrokken naar de flesjes en ze een permanent kunstiger en kleurrijker look geeft. Niet alleen het brouwen van Duvel is dus een kunst, ook het drinken van een glas Duvel wordt op die manier verheven tot een kunstvorm.

Duvel Collection 2020 – Morrison Schiffmacher