Thomas Costenoble
Jupiler verdwijnt!
Jup3
De aankondiging kwam toch nog als een klein bommetje. Jupiler zal tijdelijk als merk verdwijnen en vijf maanden lang ‘Belgium’ worden, het officiële bier voor de wereldbeker voetbal.

Geruchten waren er uiteraard al na het weghalen van de Jupiler borden aan de brouwerij, maar wat er precies stond te gebeuren was niemand duidelijk. Afschaffing van het populaire merk? Een restyling? …

Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit Président voor West-Europa bij AB InBev, zette vandaag 20 februari een punt achter de speculaties tijdens een persconferentie.

De komende wereldbeker voetbal is de ideale gelegenheid om de naam te veranderen en een grootse mediacampagne te lanceren rond de slogan ’We are Belgium’. Vijf maanden lang zal de naam ‘Jupiler’ verdwijnen en plaats maken voor ‘Belgium’.

Het merk ‘Jupiler’ werd in 1965 boven het doopfront gehouden door brouwerij Piedeboeuf. Ruim voor de fusie met Stella Artois in 1988 wist het merk de harten van de Belgische consument te veroveren en haar plaatsje onder de zon op te eisen. De allereerste Jupiler (Jupiler Urtyp) werd ontwikkeld door Albert Van Damme, afkomstig uit Blankenberge en getrouwd met een Piedeboeuf. Een bier dat de concurrentie moest aangaan met de toen zo populaire Duitse bieren. De enorme populariteit van het bier zet brouwerij Piedeboeuf er toe aan om het recept wat te verfijnen en een pilsversie te lanceren. Iets minder complex dan de Urtyp, maar des te lichter en verfrissend. De Jupiler 5 verschijnt in september 1966 met de nodige reclame en marketingacties. De ‘5’ die in het groot op het etiket verschijnt, verwijst naar het alcoholgehalte. In amper twee jaar tijd weet het bier de nummer twee te worden op de Belgische biermarkt.

Jupiler 5

Begin jaren ’80 verdwijnt de ‘5’ en het is wachten tot 2005 tot de op zijn achterpoten dansende stier op het toneel komt. De nu niet meer weg te denken stier zal vervolgens een wat meer natuurlijke maar nog steeds ‘stoere’ en vechtlustige pose op vier poten aannemen. Vorig jaar nog kwam de groep met een nieuweling in het gamma. Inspelend op de stijgende interesse in alcoholvrije bieren, werd de Jupiler 0,0% gelanceerd. Hiermee wil de stier zich verder laten gelden in een steeds evoluerende markt.

Vandaag de dag produceert de brouwsite in Jupille maar liefst een slordige 4,8 miljoen hectoliters bier.

Taureau 1

Taureau2