Bier Grand Cru
Leeggoed
Goed leeg ...
Brugse zot
Brouwerij De Halve Maan heeft er al een opmerkelijk voorjaar op zitten, met een stevige groei van meer dan 30% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen het vlaggenschip 'Brugse Zot' blijft verder groeien, ook de jongste innovaties zoals 'Sportzot' en de nieuwste editie van 'Straffe Hendrik Wild 2019' doen het heel goed. De overname van de productie van 'Brugs Tarwebier' ligt mee aan de basis van de positieve cijfers. Resultaten waarvan elk bedrijf maar kan dromen, maar er is ook een keerzijde aan de medaille ...

Sedert de herstart van de brouwerij in 2005 groeit De Halve Maan al elk jaar stevig, maar de groei die zich dit jaar aftekent, is toch wat buiten verwachting.

Hierdoor zijn de voorraden leeggoed zo goed als uitgeput en dreigt de productie hierdoor in moeilijkheden te geraken. De brouwerij had nochtans maatregelen genomen, en extra hoeveelheden nieuwe kratten en vaten aangekocht. Maar toch blijkt de groei sterk boven de verwachtingen en dreigt nu een tekort. Voor verre export wordt er met speciaal daartoe ontwikkelde ‘one way’ verpakkingen gewerkt die 100% recycleerbaar zijn, maar De Halve Maan is ook steeds actiever op export in de buurlanden, waar ook met retour leeggoed gewerkt wordt.  Doordat de vaten en kratten over een verdere afstand moeten terugkeren, zorgt dit voor een tragere rotatie, wat extra druk zet op het leeggoed probleem van de brouwerij.

De brouwerij roept nu via alle mogelijke kanalen haar klanten op om zo snel mogelijk lege kratten en vaten bij de brouwerij terug binnen te brengen zodat ze hergebruikt kunnen worden. Xavier Vanneste: “Er zijn tienduizenden kratten en vaten in omloop… de mensen kunnen ons echt helpen door die lege kratten en vaten zo snel mogelijk naar de brouwerij terug te sturen! Hoe meer en sneller de kratten roteren, hoe efficiënter dit retoursysteem kan werken.”

De groothandels en distributeurs worden gevraagd om hun magazijnen na te kijken en leeggoed te sturen. Ook via sociale media zal de oproep verspreid worden om ook bij consumenten de oproep te lanceren. Laat dus niet nodeloos lege bakken in de kelder liggen. Je bent er niets mee en bovendien verklein je je ecologische voetafdruk door ze snel terug te brengen zodat ze weer in omloop kunnen worden genomen.