Bier Grand Cru
Trappist Tribute
DSC04229
Op zaterdag 6 en zondag 7 juli gooit De Kloostergang in Aarschot de deuren wijd open. De unieke pop-up, waar alles in het teken staat van de producten en de levensfilosofie van de cisterciënzermonniken, doet dat met een exotisch event: Trappist Tapas. “Een zot idee? Helemaal niet. Trappist is zoveel meer dan bier”, zeggen initiatiefnemers Koen Naulaerts (25) en Kenny Hermans (25).

Het jonge duo was verrast door de grote gastvrijheid en het warme onthaal die ze ervaarden telkens als ze aanklopten bij een Trappistenabdij. “We werden met open armen ontvangen. We hebben met hen meegeleefd en raakten steeds meer onder de indruk van de wijsheid en authentieke levensstijl van de monniken”, zegt Kenny Hermans. “Ze produceren bier en tal van andere producten om in hun eigen levensonderhoud te voorzien én om goede doelen te steunen.”

Die aparte aanpak sprak de boezemvrienden aan en zorgde ervoor dat ze het vertrouwen van de Trappisten wonnen voor hun start-up Trappist Tribute. Koen: “We hebben de goedkeuring gekregen van de Internationale Vereniging Trappist (IVT) om trappistenproducten in de kijker te zetten, waarbij we telkens ook de geschiedenis van de abdijen vertellen. Een unicum voor België. Bij mijn weten is dat nooit eerder gebeurd. En ja: ook wij steunen goede doelen.”

Verhaal vertellen
De Kloostergang is gevestigd in het centrum van Aarschot en is open elke donderdag, vrijdag en zaterdag van 9 uur tot 23.30 uur. Deze pop-up die tot eind dit jaar loopt, is het eerste wapenfeit van Trappist Tribute. Kenny Hermans: “Op verschillende manieren dompelen wij onze gasten onder in die toch wel voor vele mensen onbekende wereld van de cisterciënzers. Natuurlijk zijn er de hemelse trappistenbieren, maar er is zoveel meer. De kazen zullen de meeste mensen ook wel kennen, maar wie weet dat de monniken de menukaart ook aanvullen met rode wijnen, likeuren en zelfs kloostervarkens? Allemaal te ontdekken in De Kloostergang.”

De Kloostergang is niet zomaar een horecazaak. Verre van zelfs. De jonge initiatiefnemers willen vooral het verhaal van de Trappisten vertellen. Koen Naulaerts: “We willen het verband leggen tussen smaak en geschiedenis. Of zoals wij zeggen: a story to taste. Dat verhaal vind je op de muren en in de boekenkast van De Kloostergang en natuurlijk vertellen wij het graag zelf. Kenny en ik staan achter de toog: iedereen is welkom met zijn vragen.”