Yannick de Cocqueau
Umamido
De hartige weg
Umamido_FullTable_GillesDraps
De Japanse keuken heeft een kwaliteitsvol en gezond imago. Verfijnd, smaakvol en niet te vettig. Japanners zijn nu eenmaal veeleisend en perfectionistisch en dat vertaalt zich in hun keuken. Super verse basisingrediënten van de beste kwaliteit die niet zelden zonder al te veel franjes worden aangeboden zodat ze volop tot hun recht komen. Sushi & sashimi zijn hier mooie voorbeelden van en zijn niet meer weg te denken uit ons voedselaanbod. Maar ook de 'ramen' winnen steeds meer aan populariteit. Ramen is een van oorsprong Chinees gerecht bestaande uit tarwenoedels geserveerd in een vlees- of visbouillon en veelal op smaak gebracht met sojasaus, miso, of toppings. Vroeger werd het ook gewoon 'Chinese noedels' genoemd, maar dat heeft tegenwoordig een dermate negatieve connotatie in Japan dat niemand het nog zou eten ... Ramen dus!

Het is dit gerecht dat de sluitsteen is geworden van Umamido wat in het Japans zoveel betekent als ‘de hartige weg’. Een mono-concept rond de Japanse tarwenoodles waarbij de filosofie is dat je beter focust op één ding dat je 100% beheerst en perfect doet, dan honderd zaken dat je dan maar zo zo kunt verzorgen. Bewijzen dat CEO Guy Quirynen zijn ramen beheerst is niet zo moeilijk. Begin dit jaar ging zijn achtste restaurant open. Na Brussel, Antwerpen en Leuven kan voortaan ook Gent genieten van (h)eerlijke ramen.

Acht restaurants in amper zes jaar tijd is een best indrukwekkende groei. De groei is evenwel niet enkel kwantitatief, ook het concept zelf heeft in Quirynen’s geest liggen rijpen en is ‘volwassener’ geworden. De opening van de Gentse zaak was dan ook de ideale gelegenheid om daar wat uiting aan te gaan geven.

Een van de grote veranderingen wordt het interieur waar de ‘Japanse stijl’ iets nadrukkelijker wordt. Inox en hout worden ‘de’ materialen en de keuken komt zo centraal mogelijk te liggen. “Als je in Japan naar een ramen shop gaat, is aan de toog zitten en kijken hoe je kom wordt bereid deel van de ervaring (nvdr.: denk ook maar eens aan de ‘show’ die wordt verkocht bij teppanyaki). Die beleving, gecombineerd met transparantie over hoe we ons voedsel bereiden, wilden we ook delen met onze klanten hier in België.” aldus Quirynen.

Een ander deel van de missie om de Japanse beleving centraal te zetten en Quirynens liefde voor die eetcultuur, was een frisse kijk op het drankenmenu. Aldus Quirynens zijn Whisky highballs ontzettend populair in ramen shops en hoorden ze dus op de kaart te komen. “Ze gaan vlot binnen, zijn verfrissend en hebben de smaak van whisky zonder al te sterk te zijn.” Wat ons echter meer interesseert is dat een ramenrestaurant zonder bier ook geen echte ramen-ya in Japanse stijl zou zijn. Hiervoor zette de restaurantgroep een samenwerking op met Brouwerij Anders! uit Halen om een eigen bier te brouwen dat perfect past bij de miso ramen. ‘No Fox Given’ werd een witbier, speciaal ontwikkeld om het menu te vervolledigen. Een zacht tarwebier met romige textuur die mooi uitgebalanceerd wordt met frissere toetsen van Szechuanpeper en citrus. “We hebben ons best geamuseerd met de ontwikkeling van dat bier” zeg Quirynens “en met de vos als nieuwe logo vonden we het geestig om ons brouwsel ‘No Fox Given’ te noemen.”

Voor alle zekerheid zijn wij voor u al even op verkenning geweest … it’s a hard job, maar iemand moet het doen en eerlijk is (h)eerlijk, het heeft gesmaakt … zowel het bier als de ramen en ook de combinatie van beide zat goed. Een aanrader.

Meer info www.umamido.be