Yannick de Cocqueau
Wat als
Belgisch bier een mirakel was?
campagnebeeld
Net als bij het populaire sketchprogramma zijn de Belgian Family Brewers even op de vraag ingegaan 'Wat als Belgisch bier een mirakel was?' om die te beantwoorden in een al even ludiek filmpje. Eveneens in lijn met het programma, wordt de vraag hypothetisch en op absurde wijze 'bevestigend' beantwoord. Want ja, uiteraard is het bestaan en de populariteit van Belgisch bier niet het resultaat van een mirakel en dat is net waar de nieuwe campagne van de Belgian Family Brewers om draait.

“Belgisch speciaalbier ontstond niet door een mirakel, maar door de passie, de authenticiteit en het vakmanschap van onze familiale brouwerijen. Net daarom zullen we ook deze crisis overleven.”

Philippe Moortgat, voorzitter Belgian Family Brewers

Het Belgische speciaalbier staat wereldwijd bekend om zijn unieke en rijke smaakpallet, karakter en hoogstaande kwaliteit. Dit is het resultaat van de eeuwenlange inzet van gepassioneerde brouwers – mannen en vrouwen – uit Belgische families. Zij houden deze rijke traditie en brouwkennis ook van generatie op generatie in stand. Onze brouwtradities en biercultuur zijn er dus niet zomaar gekomen en zullen daarom ook niet zomaar verdwijnen. Een cultuur die zo verweven zit in onze samenleving en deel is gaan uitmakend van ons DNA, kan best tegen een stootje. De wereldoorlogen waren geen pretje, maar onze brouwers sloegen er zich door. Daarmee vergeleken is de huidige sanitaire crisis bijna klein bier. Ook deze crisis zullen de leden van de Belgian Family Brewers wel overleven.

De maatregelen rond en tegen de verspreiding van het coronavirus hebben uiteraard een enorme impact voor de brouwerijen en de horeca, maar dankzij de authenticiteit van hun producten en de permanente aandacht voor kwaliteit verdienen deze brouwerijen het vertrouwen van de consument in  hebben zij ook alle vertrouwen in de toekomst van het Belgische speciaalbier en die van de Belgische familiebrouwerijen.

Belgian Family Brewers (BFB) is een vereniging zonder winstoogmerk en groepeert 21 Belgische familiebrouwerijen, die al minstens 50 jaar non-stop bier brouwen in België (en vaak veel langer). Samen promoten ze het Belgische speciaalbier in binnen- en buitenland en bieden met hun Belgian Family Brewers-label, gedragen door 165 bieren, een keurmerk dat bierliefhebbers wereldwijd vertrouwen in het product inboezemt. Een zekerheid die des te belangrijker is in deze onstabiele periode.

Vandaag, op onze nationale feestdag, maken deze brouwers duidelijk dat Belgisch bier haar reputatie echt niet aan een mirakel te danken heeft, we best fier mogen zijn en dat de beste manier om dat te bewijzen de proef op de som is … drink Belgisch en als op het flesje het BFB-label prijkt, ben je wel zeker dat je een deskundig gebrouwen bier vast hebt. Er zijn nog zekerheden. Santé!

Meer info over Belgian Family Brewers, de leden en hun bieren vind je op www.belgianfamilybrewers.be