Dirk Rodriguez
De Op-Ale is op
image001-1
Steeds meer lokale merken verdwijnen. In de regio Opwijk - Merchtem - Dendermonde, ging recent het licht uit bij Op-Ale en Ginder-Ale. De doorstart van deze merken wordt belet door eigenaars AB-Inbev en Alken-Maes. Waarom?

Bij Alken-Maes reageert Corporate-Affairs Manager Sebastiaan De Meester dat de brouwer zich “helaas genoodzaakt ziet om de productie van onze Op-Ale te moeten stopzetten. We zijn bijzonder fier op onze pittige, amberkleurige Op-Ale die in zijn thuisbasis Opwijk zeer geliefd is. Helaas stellen we vast dat de markt voor amberkleurige bieren, zoals Op-Ale, het zeer moeilijk heeft. Buiten de lokale omgeving rond Opwijk is de vraag naar Op-Ale spijtig genoeg vrij beperkt. Daarom hadden wij geen andere keuze en moesten wij deze moeilijke beslissing nemen.”

“Op-Ale werd recent nog een laatste keer gebrouwen in onze Affligem Brouwerij en is momenteel beschikbaar bij de lokale supermarkten, bier- en drankenhandelaars. Op deze manier bieden we onze trouwe Op-Ale liefhebbers nog een laatste kans om van het bier te genieten.”

De beslissing van Alken-Maes kan op een zeker begrip rekenen in professionele kringen. “Als een bier slechts lokaal verkoopt is het vanwege de kleine volumes vervelend om hiervoor regelmatig de productie van nationale merken stil te leggen,” reageert zytholoog Luc De Raedemaeker.

Naar verluidt is er interesse vanwege minstens twee lokale brouwers om Op-Ale over te nemen. Maar internationale brouwers zoals Alken-Maes en AB-Inbev (die met Ginder-Ale in dezelfde regio een soortgelijke case heeft, op hetzelfde moment) zijn weinig happig om deze merken te verkopen: de kans is groot dat ze in de regio een groter marktaandeel inpalmen, zeker nu zelfs grote supermarktketens graag bier uit eigen streek verkopen. Dat is ook gebleken: van zodra het gerucht de ronde deed dat de productie van Op-Ale zou stoppen, was er een rush op de supermarkten in de regio.

Volgens de krant Het Nieuwsblad staan ook grotere merken zoals Palm en De Koninck onder druk en werd bij AB-Inbev het merk Ginder Ale geschrapt ten voordele van Vieux Temps en Bass Pale Ale, wat nog niet uitsluit dat deze merken de volgende slachtoffers in de reeks zijn. Amber bieren doen het niet goed, zo citeert dezelfde krant biersommelier Sophie Vanrafelghem. Maar zei men dat 10 jaar geleden ook niet van de Saison? Nu een groot en wereldwijd succes.