Yannick de Cocqueau
Zythos Consumententrofee
Bisnummer!
De bekendmaking heeft even op zich laten wachten, maar er moest dan ook wel worden gedubbelcheckt, want een echte primeur was in de maak ... Na 15 edities van het Zythos BierFestival en 13 uitreikingen van de daarbij horende consumententrofee, is het de eerste keer dat een bier voor de tweede keer met de hoofdprijs naar huis mag ... en dan nog wel in twee opeenvolgende jaren.

De Belgische bierconsumentenvereniging Zythos vzw reikt nu al voor het 13de opeenvolgende jaar de ‘Zythos Consumententrofee’ uit aan het bier dat tijden het voorbije Zythos BierFestival de harten van de bezoekers het best wist te veroveren. De stemmen zijn dus geteld en voor het eerst in de geschiedenis van het festival gaat de felbegeerde trofee voor de 2e keer naar hetzelfde bier: Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky Infused.

GCCvdKWI

Het Zythos BierFestival wordt sinds 2006 georganiseerd en groeide op korte tijd uit tot het grootste Belgische bierevenement. Tijdens de afgelopen editie in Leuven konden meer dan 12,500 bezoekers proeven van over 500 verschillende Belgische bieren. Voor het eerst waren er bezoekers vanuit alle continenten, waardoor het festival steeds meer lijkt uit te groeien tot een wereldse ontmoetingsplaats voor iedereen met interesse voor Belgisch bier. Ieder jaar vraagt Zythos aan de bezoekers welke bieren bij hen het meest in de smaak vallen. Op een stemformulier wordt een persoonlijke top 3 ingevuld. Na telling van de ontvangen stemmen, kwam volgende top 10 uit de bus:

  1. Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky Infused (Brouwerij Het Anker)
  2. La Différence (Brouwerij De Dochter van de Korenaar)
  3. Anders! 2018 Tropical Milkshake (Brouwerij Anders!)
  4. Kerel Kaishaku (VBDCK Brewery)
  5. Blue Pearl (Brouwerij Duvel-Moortgat)
  6. Kameradski Balsamico (Brouwerij ‘t Verzet)
  7. Gloriaan Tripel (Bierfirma Gloriaan)
  8. ‘Yuma’ Mexican Chocolate Stout BA Bourbon (Brasserie du Brabant)
  9. Schuppenboer Whisky Barrel Aged (Brouwerij Het Nest)
  10. Ex aequo tussen Ambras (Bierfirma Ambras) & Kraaiken Russian Imperial Stout Laphroaig Barrel (Brouwerij Craywinckelhof)

IMG_20180813_112920573

In 2015 introduceerde Brouwerij Het Anker uit Mechelen de Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky Infused eigenlijk als 1ste smaakexpressie van de reeks ‘Gouden Carolus Indulgence’. Dat is een serie gelimiteerde bieren die jaarlijks met wisselende inhoud worden uitgebracht. Het was dus niet meteen de bedoeling dit bier (waarbij een kleine hoeveelheid whisky wordt geblend met het moederbier) te blijven brouwen. Het ‘lot’ besliste er anders over …

De ‘Whisky Infused’ veroverde de harten en begon mooie prijzen te winnen op internationale competities. Op algemene vraag werd het bier dan ook geherlanceerd tijdens het Zythos Bierfestival 2017 en ging het deel gaan uitmaken van het vaste gamma van Het Anker, maar nu onder de naam Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky Infused. Die naam lag voor de hand, want voor dit brouwsel wordt Gouden Carolus Cuvée van de Keizer verrijkt met een infusie van Gouden Carolus Single Malt whisky. Het resulteert is een krachtig en volmondig bier met subtiele toetsen van vanille, eikenhout en chocolade waarmee Brouwerij Het Anker dus voor de 3e maal de Zythos Consumententrofee kon binnen halen (na eerdere winst in 2017 met hetzelfde bier en in 2008 met de Gouden Carolus Hopsinjoor).

Luisteren naar de consument!
Het is op vraag van de consument dat de Whisky Infused in 2017 vast op de markt kwam en het bier blijft die ‘noden’ van de consument volgen. Waar het oorspronkelijk enkel in flessen van 75cl verkrijgbaar was, kwam er op vraag van de horeca een gelimiteerde hoeveelheid Whisky Infused op vat. Zo kwam er een oplossing voor de liefhebbers die per glas willen bestellen. Na de positieve reacties daarop en in navolging van deze tweede overwinning, is het bier vanaf nu ook vast verkrijgbaar in flesjes van 33 cl. Zo kunnen de liefhebbers nog gemakkelijker genieten van hun favoriete bier.

IMG_20180813_111239659

Opvallend is ook dat de top 10 wordt gedomineerd door bieren met stevig wat alcohol, wat ingaat tegen de trend naar bieren met net wat minder alcohol. Het betekent zeker niet dat die laagalcoholische bieren met veel smaak aan populariteit inboeten, maar als het op zuiver degusteren aankomt, mag er voor de bierliefhebber blijkbaar toch wat meer ‘body’ in zitten. Het is misschien ook niet verrassend dat net die zware bieren in trek zijn op een festival als het ZBF, waar je de gelegenheid krijgt om alles in kleine glazen te proeven en het accent dus duidelijk op ‘proeven’ ligt en minder op ‘drinken’ (al kunnen beide uiteraard samen gaan). Voor brouwers als Het Anker stelt dit ook weinig problemen, er is namelijk een bier voor elke gelegenheid. Onlangs lanceerden ze nog de Gouden Carolus UL.T.R.A (voor ULtra Taste, Reduced Alcohol) een bier met ‘amper’ 3,7 vol. % alcohol waarmee er dus ook iets beschikbaar is met veel smaak voor wie al wat dorstiger zou zijn. Je drinkt zo’n verfrissend, licht bier en een stevige klepper als de Whisky Infused namelijk niet op dezelfde manier en meestal bij dezelfde gelegenheid. De juiste ‘biermomenten’ creëren, daar draait het om en ze zijn zeker niet de enige die dit beseffen.

Voor het eerst maakt Zythos ook een top 5 bekend van de brouwerijen die over hun hele gamma het meest aantal stemmen haalden. Daarbij gaat de eerste prijs naar Brouwerij ’t Verzet uit Anzegem (die tevens aan de haal ging met de prijs voor de mooiste stand). De top 5 klinkt als volgt:

  1. Brouwerij ’t Verzet (Anzegem)
  2. Brouwerij Het Anker (Mechelen)
  3. Brouwerij Van Steenberge (Ertvelde)
  4. Brouwerij Het Nest (Oud-Turnhout)
  5. Brouwerij Duvel-Moortgat (Breendonk)

Deze top 5 is opmerkelijk omdat de lijst wordt gedomineerd door enerzijds Belgische familiebrouwerijen met een eeuwenlange traditie en anderzijds compleet nieuwe brouwerijen. “Traditie versus jong geweld!”, zegt Freddy Van Daele, voorzitter van Zythos vzw. “Al gaat dat vaak hand in hand, want zowel de traditionele brouwerijen als de nieuwkomers durven te innoveren en eigenlijk vullen ze elkaar zelfs mooi aan: ze dagen elkaar uit om buiten de lijntjes te kleuren en te blijven zoeken naar vernieuwende brouwtechnieken, ingrediënten en smaken, maar tegelijkertijd ook om dat mooi gebalanceerde smaakevenwicht te behouden waar de Belgische bieren om bekend staan. Op Zythos Bierfestival zie je waarom het Belgisch bier nog steeds wereldtop is, en waar we de komende jaren nog meer van mogen verwachten.”

De volgende editie van het Zythos BierFestival zal doorgaan op 27 en 28 april 2019 en kun je bij deze dus al meteen in de agenda zetten.

© Marsell

© Marsell