Luc De Raedemaeker & Yannick de Cocqueau
Alcohol regulering
Opgelet
Als de overheid het heeft over alcohol, dan gaat het meestal over iets waarvoor je de maatschappij moet behoeden, iets dat je sterk aan banden moet leggen en iets dat moet worden gezien als een 'probleem' dat je best probeert te verhelpen. Er valt wat voor te zeggen als het om 'misbruik' en 'problematisch gebruik' gaat en dan nog... Het is opletten dat je het kind met het badwater niet weggooit en naast de vele inkomsten die de verkoop van alcohol met zich meebrengt, de maatschappij ook de voordelen van een goede roes ontneemt. Ja, ja, je leest het goed: de VOORDELEN van (een beetje) dronkenschap.

Het wordt een beetje filosofisch maar dat moet zeker kunnen, niet? Ons oog viel ‘toevallig’ op een artikel van John Dillon (Emeritus Regius Professor of Greek, Trinity College, Dublin) getiteld “WILL THE WISE MAN GET DRUNK? AN ANCIENT PHILOSOPHIC CONTROVERSY”. Dit stukje gaat dan hoofdzakelijk over het wijn drinken, maar levert ons een interessante discussie over de plaats van alcohol in onze maatschappij (of de plaats die het zou kunnen/moeten hebben). De discussie is niet van gisteren … terug naar de Oude Grieken. Het loont zeker om het hele artikel te lezen, maar we wouden toch een paar opmerkelijke / belangrijke passages even aanhalen. Passages die bewijzen dat een maatschappij zonder alcohol hoogst waarschijnlijk een groot deel van haar potentieel niet benut en dat een vleugje alcohol bij sommigen misschien nog zo slecht niet zou zijn. Of hoe moeten we anders volgende interpreteren?

  • “If we give strong drink to this puppet of ours, what effect will it have on its character?” The answer is that it will intensify all its sensations, pleasures and pains, passions and lusts … The wise man becomes a more genial person after indulging in wine than when he is sober.”

Hoeveel uitvindingen of geniale ontdekkingen zouden niet het gevolg zijn van een ‘ingeving’ tijdens dat een wijs persoon zich even wat te ver op het pad van Bacchus heeft begeven en daardoor net de sprong van ‘wijs’ naar ‘geniaal’ heeft kunnen maken?

  • “Suppose there were a drug which induced symptoms of fear into those to whom it was administered, would it not be very useful to a lawgiver to administer this drug to the citizens, individually or in groups, to study their reactions under the stress of fear, and thus get a good idea of whom he should appoint to posts of danger and responsibility? Well, there is, unfortunately, no such drug as this, but there is one, on the other hand, which induces fearlessness and overconfidence, namely wine.”

Lijkt ons nog zo geen slecht idee in de huidige ‘angstcultuur’, niet? Misschien zouden onze beleidsmakers dus gewoon wat vaker aan de fles moeten zitten om zo de politieke moed op te brengen die vandaag de dag gewoonweg onbestaande is?

Toegegeven, er is ook een keerzijde aan de medaille … “Relaxation, then, will bring out the worst in foolish people, but in the wise it will bring out the best.” We gaan dus moeten opletten voor wie we kiezen als ‘leiders’ want als we die ‘fools’ ook nog eens te diep in het glas kijken zijn we natuurlijk nog verder van huis…

Nu ja, we achten onszelf gelukkig ‘wijs’ genoeg om een fles lekker bier te ontkurken en zo even onze ‘superkrachten’ te ontplooien. Santé.