
Transparantie over de herkomst van producten wordt steeds belangrijker voor de consument. Om aan deze vraag te voldoen, maakt AB InBev gebruik van de nieuwe blockchaintechnologie om data te verzamelen van gerst, een van de belangrijkste ingrediënten in bier. Consumenten kunnen een QR-code scannen op de verpakking dat hen leidt naar een site waar zij kunnen zien waar de gerst in hun bier werd geteeld, geoogst en gemout, waardoor ze meer transparantie krijgen over de herkomst van hun bier.
Leuvense start-up
AB InBev werkte hiervoor samen met de multinationale techgigant Fujitsu en het Belgische blockchainplatform SettleMint dat net als AB InBev zijn thuisbasis heeft In Leuven. Beiden hebben ruime ervaring met de ontwikkeling en toepassing van track-and-trace-technologieoplossingen voor complexe toeleveringsketens. De samenwerking met SettleMint en AB InBev ontstond via een initiatief van de Europese Commissie, de European Innovation Council (EIC) om de door EIC gefinancierde scale ups te koppelen aan grote ondernemingen.
Matthew Van Niekerk, CEO van SettleMint over de samenwerking: “Het bieden van transparantie aan consumenten is niet alleen een garantie voor kwaliteit, het levert ook een groter vertrouwen in het merk op. We zijn verheugd om hand in hand te werken met AB InBev om niet alleen de veerkracht van de supply chain te verbeteren, maar ook om hun ambities op het gebied van supply chain management te ondersteunen en de duurzaamheid van hun supply chain praktijken te verbeteren.”