Yannick de Cocqueau
Neutraliteit RateBeer op het spel?
AB InBev neemt een participatie in de ratingwebsite via dochteronderneming
Het is niet de bedoeling om hier een uitspraak te doen over het feit of RateBeer al dan niet zijn ziel aan de duivel heeft verkocht, daar dit onmogelijk is. Voor elk bedrijfje dat groot wordt is het altijd een moeilijke zoektocht naar een evenwicht tussen 100% onafhankelijkheid en voldoende middelen om de nodige groei en verbeteringen te kunnen realiseren. Maar het is en blijft als consument / gebruiker natuurlijk wel altijd interessant en belangrijk om te weten wie de ‘messiassen’ zijn achter een bepaalde dienst of structuur.

Het is dan ook in dat opzicht dat het meer dan goed is dat de participatie van ZX Ventures (een dochteronderneming van AB InBev) in RateBeer publiek werd gemaakt. Een participatie die niet perse inhoudt dat AB InBev probeert om Ratebeer te beïnvloeden, maar wel eentje die die vraag kan oproepen en waarover dus best transparant gecommuniceerd wordt. Het feit dat er dus meer dan 6 maanden is gewacht alvorens dit publiek te maken is dan niet perse de beste zet als je argwaan wil vermijden. Vooral niet bij een ‘gemeenschap’ waarbij de betrokkenheid zo hoog ligt als die van RateBeer.

Maar goed … voor gevoelige onderwerpen neem je inderdaad best tijd om de communicatie goed voor te bereiden, RateBeer verzekert dat dit geenszins iets zal veranderen aan hun onafhankelijkheid en ook ZX Ventures geeft mee dat hun enige doel is om meer inzicht te kunnen krijgen in de actuele trends in de bierscene en de profielen van consumenten. Laat ons dus besluiten dat iedereen het voordeel van de twijfel moet krijgen, maar dat een goed geïnformeerde bierliefhebber er twee waard is. Scholl!

De officiële communicatie van Joe Tucker, stichter van RateBeer kun je o.a. lezen op de site van The Beer Connoisseur

pez-grande-come-chico