
Dat liep echter niet van een leien dakje, legt Alain De Laet, CEO van brouwerij Huyghe, uit: “We kochten dit gebouw al 5 jaar geleden, maar het duurde wel even vooraleer we alle vergunningen in orde hadden. En toen kregen we de COVID-crisis, de oorlog in Oekraïne, gebrek aan grondstoffen en materialen – allemaal zaken die het traject vertraagden. De uiteindelijke kosten – om en bij de 5 miljoen € – liggen dan ook hoger dan wat oorspronkelijk gebudgetteerd werd. Maar het resultaat mag er alvast zijn. De horecagasten hebben een prachtig zicht op de brouwinstallatie en -ketels en zitten letterlijk tussen het bier.
Tijdens de opening stelde Huyghe ook het nieuwe logo van Artevelde voor en dat zit boordevol verwijzingen naar Gentse iconische beelden: de draak, het Lam Gods, de 3 torens, de haven, klokke Roeland, het Gravensteen, de Boekentoren, Pierke, … Wie goed kijkt, herkent ook de brouwketels van moederhuis brouwerij Huyghe en de olifant uit het kenmerkende logo van vlaggenschip Delirium Tremens.
In de nieuwe stadsbrouwerij – die dagelijks 1 brouwsel van 1000 liter zal produceren en op jaarbasis mikt op 200.000 liter – zal je ook 2 nieuwe bieren kunnen proeven: de Artevelde Leute en de Artevelde Wijze.
Artevelde Leute is een Belgisch blond bier van hoge gisting (6.2 vol % – 24 IBU – 9 EBC ), waar de hopsoorten Merkur, Perle, Aramis en Styrian Golding en de koriander en het paradijszaad zorgen voor een fris en fruitig bier, kruidig door het samenspel van hoppen en kruiden en volmondig met een granige en romige afdronk.
Alain De Laet besluit nog: “We zijn vandaag uitermate blij dat we de deuren van de Artevelde stadbrouwerij open kunnen gooien en de Gentenaars opnieuw kennis kunnen laten maken met een lokaal gebrouwen écht Gents bier!”