Bier Grand Cru
COVID kan Brouwerij Het Nest niet afstoppen
Sinds deze week is brouwerij Het Nest uit Oud-Turnhout gestart met de bouw van een nieuw magazijn van 1000m². Dit nieuw magazijn is nodig om de groei van de brouwerij te kunnen bijhouden en dit ondanks COVID.

Niet alleen de horeca, maar natuurlijk ook de brouwerijen zijn in zowel 2020 als 2021 keihard getroffen door de covid-pandemie. Zo zijn de biervolumes gemiddeld met 20% gedaald in 2020. Voor brouwerij Het Nest viel uiteindelijk de schade nog mee omdat Het Nest zich tot nu toe vooral gericht heeft op drankenhandels en retail. Het biervolume dat naar de horeca gaat, is relatief klein. Hierdoor konden we de schade beperken in 2020 tot -5%. In 2021 stijgen we 20% versus 2020 en 15% tegenover 2019. Voor 2022 verwachten we een verdere groei tussen de 20 en 30%. Zowel de verkoop in binnen- en buitenland blijft stijgen en we zien ook de volumes groeien voor bieren die we voor derden brouwen. Daarnaast hebben we tijdens de corona-crisis nagedacht over hoe we onze brouwerij rendabel kunnen houden. Zo zijn we samenwerkingen aangegaan met andere brouwerijen zoals Alvinne uit Moen waarvoor we 3 Kerstbieren brouwen. We hebben ook nagedacht over andere dranken die we in onze installatie kunnen produceren zoals cider en zelfs limonade die we nu beide voor externe klanten maken. Zelf zijn we met de “Snakebite” op de markt gekomen. Een blend van cider en onze Schuppenboer Grand Cru. Snakebite kan je bijvoorbeeld in een Ierse pub bestellen en dan krijg je een glas met de helft pils en de helft cider. Wij zijn de eerste brouwerij ter wereld die dit nu zelf blenden en zo op de markt zetten.

Door deze groei is onze huidige locatie in Oud-Turnhout reeds lang te klein. Het werd dus dringend tijd om een nieuw magazijn te plaatsen. In eerste instantie gaat deze enkel dienst doen als opslag voor de afgewerkte producten. Binnen een jaar of twee gaat ook de bottelarij naar de nieuwbouw omdat we daar meer plaats hebben om deze uit te breiden en te automatiseren.