Bier Grand Cru
Victoria bar in Brussel
Belgische Food Market in Gare Maritime
Brouwerij AB InBev en projectontwikkelaar Extensa slaan de handen in elkaar voor een gloednieuw foodconcept. Dit najaar openen ze een Food Market in Gare Maritime, het bruisende commerciële hart van Tour & Taxis. Het wordt een innovatieve culinaire ontmoetingsplek waar iedereen met een hart voor lekker en gezond eten kan komen proeven van de rijkdom van de Belgische gastronomie. Duurzaamheid en positieve impact staan daarbij voorop. De Gare Maritime Food Market wordt de grootste van Europa en zal uitblinken in kwalitatieve details. Het project biedt ruimte aan 10restaurants, gezellige overdekte terrassen en hippe foodshops. De Victoria Flagship Bar zal instaan voor de nodige dranken. De Food Market zal in het najaar de deuren openen.

De Gare Maritime Food Market komt tot stand dankzij een partnership tussen vastgoedspeler Extensa, dat Tour & Taxis omvormt tot progressieve stadswijk, en AB Inbev, internationaal gerenommeerd om zijn ruime waaier aan topbieren zoals Stella Artois, Jupiler en – het in 2020 gelanceerde – Victoria. Beide partijen vinden elkaar in hun progressieve visie op duurzaamheid en hun passie voor Belgische gastronomie.

“We omarmen hedendaagse uitdagingen en hindernissen. En we verwachten van onze bondgenoten hetzelfde. Samen zijn we verbonden door de passie om te pionieren, te versnellen en te activeren. Niet om de dingen te laten lopen zoals ze altijd lopen. Wel om initiatieven aan te wakkeren die een impact hebben”, zo klinkt het bij Kris Verhellen, CEO van Extensa.

Extensa stond eerder al in voor de bekroonde renovatie van Gare Maritime. Ooit het grootste goederenstation van Europa, vandaag hét toonbeeld van circulaire architectuur. Deze bruisende overdekte stad wil een thuishaven zijn voor jonge en gevestigde merken en bedrijven. Daar komen nu ook getalenteerde chefs bij. De innoverende Food Market zal worden uitgebaat door AB InBev, een primeur in de rijke geschiedenis van de brouwerij.

Beleef de Belgische gastronomie

De Food Market in Gare Maritime wil gasten laten proeven van alle smaken die de Belgische keuken te bieden heeft. Het project biedt ruimte aan 10 uiteenlopende concepten die samen een culinaire blik werpen op de gevarieerde foodscène in ons land. AB InBev trekt daarvoor zowel jonge talenten als gerenommeerde chefs aan. De focus ligt steevast op het product: lokaal, seizoensgebonden en altijd van topkwaliteit.

Chef Bart De Pooter zal het concept “Steak and burgers” uitbaten: “Ik ga met plezier deze uitdaging aan. Chefs onder elkaar, op een unieke locatie met enthousiaste mensen, dit wordt een fijne ervaring voor elke foodie.”

Centrale Victoria bar

In het midden van de Food Market komt een grote bar met als centrale biermerk Victoria. Met haar  “Dare to be good”, verwijzend naar haar 100% natuurlijke ingrediënten, past het prima in de Food Market. De slogan eert ook de overwinning van de aartsengel Sint Michiel, die in 1695 Brussel als patroonheilige verdedigde tegen het kwaad.

Eten met een positieve impact

“Onze ambitie gaat verder dan een kwalitatief culinair concept. We hebben ook aandacht voor onze sociale impact en willen een band smeden met de Belgen, Brusselaars en de omgeving van Tour & Taxis,” zegt Pieter Anciaux, directeur Horeca bij AB InBev België.  “De Victoria Bar en de restaurants zullen hun inkopen voornamelijk lokaal doen. Er komen ook samenwerkingen met food start-ups en boerderijen uit de buurt.” Met een duurzaam en gezond aanbod wil de Gare Maritime Food Market zijn bezoekers inspireren om anders te consumeren. Naast lokaal geproduceerde seizoensproducten zal ook Zero Waste een speerpunt zijn. Deze inspanningen zullen geregeld in de kijker worden gezet tijdens de gastronomische events die de bezoekers meenemen op een innoverende culinaire ontdekkingsreis.