
Net voor de zomer van 2019 besliste AB InBev haar Belgische identiteit wat duidelijker in de verf te zetten en haar lokale verankering te versterken. De brouwerij nam een nieuwe identiteit aan: Home of Beer. Hiermee eert de brouwerij haar eeuwenlange Belgische brouwexpertise en iconische Belgische bieren zoals Stella Artois, Leffe en Hoegaarden. Samen met die terugblik op een rijk verleden werd echter ook ingezet op de toekomst en de boodschap dat het ook ‘hier om te blijven’ is. Voor jouw ‘home’ draag je zorg als je er lang wil vertoeven en zo werd duurzaamheid een van de speerpunten van de groep.
Optimalisatie van het productieproces, groene logistiek, circulaire verpakkingen, … acties die zorgen voor een besparing van energie en grondstoffen en een lagere emissie. Ook een hergebruik van afvalstoffen door ‘recycling’ en/of ‘upcycling’ vormt een essentieel onderdeel van de duurzaamheidsstrategie. De verwerking van draf tot koekjes of vezelrijke drankjes als Canvas is ondertussen al wat meer bekend, maar de laatste actie in de reeks is misschien wat verrassender … de ‘upcycling’ van de alcohol die wordt gerecupereerd uit de niet-alcoholische bieren van de groep.
De brouwerij ging een samenwerking aan met Ecover om met een deel van die restalcohol een ecologisch afwasmiddel te maken. Een ander deel wordt dan weer gebruikt voor de productie van bio-diesel. Hiermee bewijst de groep dat met de nodige aandacht en wil, afval eigenlijk maar heel zelden echt afval is … mooi verhaal.